IbsenSykehusene Nyhetsbrev

De beste tipsene for en hyggelig og sunn påske 🐣

God pĂĽske!

I ür er det i alle fall lov ü dra pü hytta for de som mütte ønske det. Det üpner for muligheter for aktivitet og hygge med de nÌrmeste, gitt de restriksjonene som er pü plass mange steder.

Marlene, vĂĽr kliniske ernĂŚringsfysiolog, har noen tips for en litt sunnere pĂĽske og ikke minst – litt ekstra pĂĽskekos. 

1. PĂĽskegodt

Det er lov med litt påskegodt, men husk – alt med måte. Prøv å balansere inntaket ved å kjøpe inn frukt og grønnsaker. Kutt opp og sett frem på et fat for å skape et fargerikt og fristende alternativ. Du kan velge et fat som er vakkert, distinkt eller kontrastfylt for å skape litt ekstra påskekos. Mat kan også være visuelt, og et vakkert anrettet fat kan være en glede å lage og servere.

Tips: Det er høysesong for klementiner.

2. PĂĽsketur

PĂĽsken er høytiden for bevegelse. Enten om det er pĂĽ ski i fjellheimen, turer i skog og mark eller gatelangs i byen. Uansett hvor du tilbringer pĂĽsken anbefales det ĂĽ bruke fridagene til ĂĽ komme seg ut og i bevegelse. PĂĽsketur i friluft er en hyggelig mĂĽte ĂĽ treffe venner og familie pĂĽ nĂĽr det er besøks restriksjoner pĂĽ plass sĂĽpass mange steder. 

Tips: Noen jordbĂŚr vil kunne dekke behovet for det søte. JordbĂŚr er ikke bare godt, men inneholder i tillegg mye bra nĂŚringsstoffer som blant annet vitamin C og fiber. 

pexels flo maderebner 869258 1 scaled
PĂĽsketur!

3. PĂĽskeniste

Ta med en spennende og annerledes matpakke på tur – det kan spare deg for kalorier og ikke minst penger! En hjemmelaget og sunn matpakke smaker godt og ikke minst – kan gi turen en ekstra og uventet dimensjon.

Prøv denne proteinrike oppskriften pü tunfiskwrap.

Du trenger: 
– Fullkornstortilla
– 1 boks med tunfisk i vann
– 2 ss mager kesam
– 1 ss lett majones
– Pepper
– 2 stilker med stangselleri
– 1 liten rødløk
– 5 skiver med syltet agurk

Slik gjør du: 
1. Kutt rødløk, stangselleri og agurk i mindre biter
2. Ha alle ingrediensene i en bolle (bortsett fra tortilla) og bland godt sammen 
3. Varm tortilla i ovnen etter anvisning
4. NĂĽr tortillane er klare sĂĽ fordeler du tunfiskblandingen utover. 
5. Pakk inn i folie og den er klar for ĂĽ bli med pĂĽ tur.

Wrap
Tunfisk wrap

4. PĂĽskesmoothie

Marlenes püskesmoothie er smekkfull av smak og er tilsatt proteiner og fiber for ü gi deg en god metthetsfølelse. Perfekt mellommültid for ü sikre krefter og et jevnt blodsukker nivü gjennom dagen.

Du trenger: 
– 2 hĂĽndfuller med smoothieblanding
– ½ banan
– 0,5 dl kokosvann
– 0,5 dl appelsinjuice
– 1 ss proteinpulver
– 1 liten hĂĽndfull med havregryn

Slik gjør du: 

Bland alle ingrediensene sammen i blender og tilsett vÌske til ønsket konsistens.

5. PĂĽskegg

Fargerike püskeegg er gøy ü male og et morsomt innslag til püskens frokoster. De kunstneriske ferdighetene kan jo variere, men det er artig ü slippe seg løs!

karolina bobek brqmVE4yGxg unsplash edited scaled

Andre nyheter 

➡️ Kosmetisk sykepleier, Neda Resetampoor, introduserer MesoterapibehandlingSkinbooster og Svettebehandling pĂĽ IbsenSykehuset Porsgrunn. 

Om du har noen spørsmĂĽl eller kommentarer, vennligst ta kontakt med oss pĂĽ post@ibsensykehusene.no 

God påske fra alle oss i IbsenSykehusene 🐰