De beste tipsene for sol, sommer og ferie!

/ De beste tipsene for sol, sommer og ferie!

🔆 Denne uken har felles ferien startet med et brak! Det er strålende vær i store deler av landet og vi får håpe det vedvarer! 

🔆 Hva er sommer og ferie uten grill og hygge? Vi har samlet den rekke gode oppskrifter og kanskje får du litt inspirasjon for sesongen. Det trenger ikke alltid å være pølser som havner på grillen – selv om er godt med en pølsefest en gang i blant. Vi har passet oss for å holde oss helt unna diskusjonene omkring gass eller kull, og strekker derfor grilltipsene så bare så langt som til tilbehøret.

🔆 Bading, ball og sommer hører også sammen. Derfor har vi satt opp et lite treningsprogram som er inspirert av sesongen. Kanskje noe å prøve med en badeball eller fotball?

🔆 Det har skjedd mye på IbsenSykehusene siden vårt siste nyhetsbrev i mai. Du finner oppdateringen helt til slutt, men det må nevnes at vi gleder oss stort til å sette i gang behandling innen et nytt område – lipødem. Dette er en lidelse som rammer kvinner. Vi har også knyttet til oss en ny plastikkirurg, overlege Bård Nordang, som har bred erfaring i diagnostisering og behandling av lipødem. Og til slutt, Christian Lyckander har tatt over som klinisk ernæringsfysiolog mens Marlene Fritsch Kielland er i fødselspermisjon.

God sommer! 🔆🔆🔆

Senk skuldrene

1. Senk skuldrene

🔆 Nå har restriksjoner vi har levet med i det som føles som en liten evighet blitt løftet de alle fleste steder, og en stadig større del av befolkningen er vaksinert. Man kan liksom slippe ut pusten som man har holdt inne i mange måneder ut.

Derfor – før vi går inn på oppskrifter, enkelte matvarer og trenings tips, så er det viktig å senke skuldrene.

🔆 Sommeren er ment for å slappe av, få tilbake hvilepulsen, og noe bortfall fra rutiner er helt naturlig. Men, det betyr ikke at man ikke kan fortsette å gjøre gode valg i grill-høytiden! Fyller man tallerkenen med kjøtt eller fisk, grønnsaker/salat og poteter eller potetsalat er det i utgangspunktet et godt sammensatt, sunt og ikke minst velsmakende måltid.

Sommer med venner

2. Grilltid – Magert kjøtt eller saftig entrecôte på grillen?

🔆 Potensialet for å spare noen kalorier er stort når det kommer til valg av kjøtt på grillen. Magert, proteinrikt kjøtt finner man blant annet i kyllingfilet, kalkunfilet, samt indrefilet og ytrefilet av svin og storfe. Går man for de mer fettrike kjøttstykkene, for eksempel en entrecote, vil det hjelpe mye å skjære bort det synlige fettet. Dette betyr heller ikke at man skal la være å spise kyllingvinger, lårfilet av kylling, pølser eller en hamburger, men det er positivt å variere.

Grilltid

3. Grilltid – Sunn burger

🔆 Få går gjennom sommeren uten en burger eller to på grillen. Nå finner man gode, mettende burgere basert på laks i butikken, som kun trenger et par minutter på grillen for å bli et herlig sommermåltid. Topp gjerne burgeren med litt rødløk, salat og agurk. Lager man burgeren få bunnen selv får man et sunnere alternativ om man baserer den på karbonadedeig, fremfor å bruke kjøttdeig. Eller hva med å lage en hjemmelaget kyllingburger? 🔆 Oppskrift på mager kyllingburger, 4 porsjonerDu trenger:2 stk kyllingfiletSalt & pepper1 ss olje til pensling4stk hamburgerbrød (lyse/grove)Tomat, agurk, salatSteketermometerTilbehør: potetsalat, potetbåter, bønnesalat, her kan man bruke fantasien!FremgangsmåteDel kyllingfiletene i to på langs, og pensle med olje. Gni inn med salt og pepper.Stek kyllingfiletene på direkte varm i ca. 2-3 minutter på hver side, og deretter på indirekte varme i noen minutter til de når temperatur på underkant 75°C.Legg burgerbrødene på grillen i noen sekunder.Del tomat og agurk i skiver og topp kyllingburgeren med disse, samt salat.Server med valgfritt tilbehør, tips kommer senere i nyhetsbrevet.

4. Grilltid – Grønnsaker

🔆 Legger man grønnsakene på grillen gir det grønnsakene en helt ny smaksdimensjon. Samtidig er grønnsaker såpass kalorifattig og mettende at man i praksis kan spise så mye man ønsker. I tillegg gir det masse farger på måltidet, samtidig som det smaker godt! Her er det bare å bruke fantasien.

Forsøk gjerne:

  • Grillet paprika
  • Grillet vårløk
  • Grillet asparges
  • Grillet maiskolbe (hel)
  • Grillet kål (for eksempel sommerkål/nykål)
  • Grillet squash

Grillede grønnsaker kan brukes både som tilbehør og som forrett. Serverer man de med en hjemmelaget yoghurt-dressing, har man en herlig smakskombinasjon å kose seg med utover sommerkvelden. 

🔆Oppskrift på hjemmelaget yoghurt-dressing

  • 3 dl yoghurt naturell
  • 3-4 spiseskjeer valgfrie urter (for eksempel mynte, persille eller gressløk)
  • Smak til med salt, pepper og litt sukker
potetsalat

🔆 Potetsalat

Potetsalaten er for mange et obligatorisk tilbehør til grillmaten. Det ikke mange innser er muligheten man har for å bruke potetsalaten man får på butikken som en base, for å deretter utvide selv med det man måtte ønske av smak. Slik «tynner» man også potetsalaten ut, og man fyller opp med andre ekstra næringsrike ingredienser. Hva med å tilsette ekstra potet, vårløk og reddiker? Nesten like enkelt er det å lage en smakfull og mager potetsalat selv!

🔆 Oppskrift på mager potetsalat, 4 porsjoner

  • 500 g poteter (koketid avhenger av type). Behold gjerne skallet på
  • 2-3 dl lettrømme (man får også lettrømme med 5% fett!)
  • 3 spiseskjeer sylteagurk
  • 1 liten rødløk
  • En neve gressløk
  • Salt, pepper, sukker og sitronsaft

Fremgangsmåte

  1. Vask potetene, kok til de er myke (men ikke for lenge), og del de i terninger.
  2. Legg potetbitene i en bolle og tilsett rømmen.
  3. Finhakk sylteagurk, rødløk og gressløk og bland inn med potetene.
  4. Smak til med salt, pepper, sukker og sitronsaft.

🔆Tips: Ekstra smak? Smak til med soyasaus, tabasco, sriracha eller lignende.🔆

🔆 Annet tilbehør

Utvalget av grillmat utvides stadig vekk, og tilbehøret er ikke et unntak. De siste årene har det kommet mange gode bønnesalater (med blant annet bønner, linser, kikerter og andre grønnsaker), som er et supert tilbehør til grillmaten. Disse bidrar blant annet med fiber og protein, og en mengde andre positive stoffer som gjør godt for kroppen din. Ikke minst har det blitt populært å bytte ut potetene med tilbehør som bulgur, quinoa eller couscous.

5. Grilltid – Dessert

🔆 Sommeren skal nytes, og hva er vel bedre enn en frisk, lett dessert etter grillmaten? Norske bær er et supert utgangspunkt for en sunn og mettende dessert. Bland for eksempel jordbær og blåbær med mager vaniljekesam, så har man en frisk og mager dessert med høyt proteininnhold. Foretrekker man iskrem eller en ispinne, er det nå lettere enn noen gang å gjøre gode valg også her. Nå finner man en rekke saftbaserte og smoothie-baserte iskremer i butikkene, ofte med et høyt innhold av frukt.

Nyt sommeren, og husk at bortfall fra rutiner ikke alltid er negativt!

Sommer dessert

6. Trening med ball

🔆 Om sommeren er det lett å få tak i en ball – en fotball som ligger å slenger i hagen, eller en badeball som barna har lagt fra seg. Kanskje du kjøper en ny en så har du en i huset? Her følger noen forslag til enkle øvelser du kan gjøre på plenen i hagen, på stranden, eller der du måtte være. Vil du ha en litt tyngre øvelse så kan du bruke en vektet medisinball.

🔆 Liggende benløft med ball. Ligg på ryggen på et litt mykt underlag slik som en treningsmatte, eller gressplen. Plasser hendene under rumpa for å gi litt støtte. Plasser ballen mellom leggene og press sammen. Løft så bena til de er 45 grader fra bakken. Bena skal være strake og ballen skal ikke falle ned! Pass på at korsryggen er flat mot bakken og at du presser den ned. Får du ubehag så stanser du med en gang. 3 * 8 repetisjoner er målet ved slutten av sommeren. 🔆

🔆 Sittende øvelser med ball. Bruk en volleyball, fotball eller vektet medisinball.

1. Sitt i en behagelig stilling med bena i 45 graders vinkel, rett rygg og avslappede skuldre. Hold ballen rett foran deg med streker armer som er parallelle med bakken. Løft armene så høyt du kan mens du bevarer stillingen i resten av kroppen. Senk armene rolig tilbake til utgangsstillingen og gjenta 10 ganger. 

2. Her skal vi rundt jorden – utgangsstilling som i forrige øvelse. Ballen skal 10 ganger jorden rundt i med solen, og så 10 ganger rundt jorden mot solen. Du skal bruke omtrent 30 sekunder på hver del.

3. Før armene inn mot brystet, slik at du holder ballen helt inntil deg. Vri overkroppen mot høyre, uten å forandre stillingen på underkroppen. Gjenta rolig for 10 repetisjoner. Bytt til venstre side og gjenta.

🔆 Stående øvelser med ball. Når du har innarbeidet teknikken med ball sittende, kan du utføre øvelsene stående. Da bruker du litt ekstra muskulatur for å stabilisere. Merker du at teknikken glipper, så går du tilbake til sittende øvelser. 

🔆 Lek med ball. Det er tid for fotball, badminton, boccia, tennis, croquet – ja uansett så er det viktigste å være i aktivitet og finne frem til, eller tilbake til, leken 🔆

Badeball sommer

7. Behandlingsnytt – Lipødem

Lipødem er en sykdom som i all hovedsak rammer kvinner. Sykdommen synes å ha en sterk arvelig komponent, samt å være hormondrevet. Derfor debuterer symptomene hos mange kvinner i pubertet, eller etter graviditet. Sykdommen forverres nemlig ved vektøkning. For pasienter med denne sykdommen er det svært viktig å kontrollere vekten gjennom hele livet. Dette er en sykdom som ikke kan helbredes, men der symptomene kan behandles for å øke livskvaliteten til pasientene.

Lipødem er en sykdom i fettvev, og medfører smerter, smerte ved berøring og trykk, tyngdefølelse og nedsatt funksjonsevne, i tillegg til flere andre symptomer. Tilstanden kan også medføre skader i lymfesystemet over tid. Typisk ved lipødem er at man er slank oventil, mens bena ikke står i forhold til overkroppen. Det finnes ulike grader av sykdommen, alt etter hvor hardt pasienten er rammet. Noen har også plager i armer. Enkelte kan også ha plager i mageregionen.

Behandlingstilbudet er i dag begrenset, både i det offentlige og private helsevesenet.  

På IbsenSykehuset Porsgrunn er vi derfor svært glade for å ha knyttet til oss plastikkirurg Bård Nordang, som er en spesialist i behandlingen av lipødem.

Dr Nordang stiller diagnose, og er behandlingsansvarlig lege.

Behandlingen er tverrfaglig, og foregår i første hånd ved hjelp av spesialutstyr for fettsuging, ‘Water Assisted Liposuction’, der det sykelige bindevevslingnende fettet fjernes. Pasientene følges opp av fyisioterapeut før og etter behandlingen, og får i tillegg behandling med spesialtilpasset kompresjonstøy. IbsenSykehusene kan også tilby oppfølging av klinisk ernæringsfysiolog for å sikre kosthold og diett som er best mulig tilpasset de utfordringene denne pasientgruppen har. 

For pasienter som lider av både overvekt og lipødem, finnes det også mulighet for en sammensatt behandling av begge sykdommene.

Andre nyheter 

Plastikkirurg Bård Nordang

➡️ Vi ønsker ny plastikkirurg velkommen til IbsenSykehuset Porsgrunn – Dr Bård Nordang. Overlege Bård Nordang er spesialist i plastikkirurgi. Han har har lang erfaring med generell plastikkirurgi, spesielt brystkirurgi, ansikts- og nesekirurgi og kroppsformende kirurgi. Han har også lang erfaring med fett transplantasjoner til både til bryst og ansikt. De siste årene har han også viet mye tid til diagnostisering og behandling av lipødem. 
Dr Nordang har i mange år jobbet med mikrokirugisk rekonstruksjon ved Sykehuset Telemark, og er nå overlege ved Akershus Universitetssykehus. 
Han er medlem av Den norske legeforening, Norsk plastikkirurgisk Forening og Norsk forening for Estetisk plastikkirurgi

➡️ Neda har blitt ferdig med tilleggsutdannelsen som kosmetisk dermatologisk sykepleier ved Senzie Akademiet.

God hud helse er sentralt for Neda og hun har som mål å hjelpe deg til å opprettholde en god og sunn hud helse.

Å lytte til og forstå pasienten er viktig for Neda. Derfor vil hun kartlegge dine behov, og sammen vil dere legge en plan for hvordan du skal nå målet ditt på best mulig måte.

Neda tilbyr en rekke behandlinger, deriblant injeksjonsbehandlinger med fillers og botulinumtoksin, laserbehandlinger, skinbooster og mesoterapi..

Du er i de beste hender hos Neda!

Om du har noen spørsmål eller kommentarer, vennligst ta kontakt med oss på post@ibsensykehusene.no  

God sommer fra alle oss i IbsenSykehusene 🔆🔆🔆